Cuadernos “El Periódico Mediterráneo” 26 octubre 2003
Vicent Usó entrevista a Joan
Andrés
Joan Andrés Sorribes (Castelló de la Plana, 1947) va
irrompre al món literari valencià, de la mà del premi Ulisses, amb una novel·la
esplèndida, “Noverint Universi”. Ara es consolida amb l’obtenció d’un dels
premis més prestigiosos de les lletres catalanes al País Valencià, l’Enric
Valor que va guanyar fa uns mesos amb “La Creu de Cabrera” (Bromera)
En aquesta
tercera novel·la seua progressa una mica més en el decurs de la història i se’n
va a les guerres carlines, què l’ha atret d’aquest període?:
Aquesta tercera novel·la tanca la trilogia que vaig
encetar amb “LA FORJA DE LESSERA”, ambientada al món dels ibers i les guerres
Púniques; va continuar amb la segona “NOVERINT UNIVERSI”, que tracta de
retratar totes les pors i les incerteses del segle XIV a la comarca dels Ports.
El motiu de la tria ha estat, com a les altres dues, fruit d’una decisió
personal; són èpoques de la nostra vida com a poble que restaven òrfenes d’un
tractament literari. Això, i l’afany d’explicar-me, primerament a mi i, de camí
als lectors, uns fets històrics que mai ningú no m’havia explicat de manera
satisfactòria.
Malgrat la referència del títol a
Cabrera, els protagonistes continuen sent gent d’aquella que passa per la
història sense destacar, anònima en podríem dir. Quin significat té, aquesta
presa seua de posició?
Sols en llegir la dedicatòria amb que s’enceta “LA CREU DE CABRERA”, ja
resulta fàcil deduir que l’autèntic protagonista d’aquesta narració no és cap
de les persones, reals o imaginades, que hi apareixen. L’autèntica protagonista
és la guerra que, directa o indirectament manipula al seu gust les vides i les
il·lusions de tota la resta dels personatges. Pel que fa a Cabrera, a la resta
del generals carlistes o isabelins, als jerarques de l’església o de la noblesa
valenciana, molts d’ells protagonistes reals, sóc de la opinió que la història
ja els ha proporcionat massa glòria, prou que ha vestit les seues raons
personals amb l’oripell de les més altes intencions. No em fan gràcia els
líders; són falsos, poc escrupulosos. En nom dels seus interessos, empenten la
gent normal a odis irracionals. Per tot açò, jo, que també em considere una persona
normal, els condemne a ser secundaris de luxe amb la missió de ressaltar el
protagonisme de la gent més senzilla.
Sense defugir l’àmbit de les
emocions, aquesta novel·la té un component major d’aventura…
La novel·la d’aventures és un gènere molt ample i, com tots els altres
molt difícil de qualificar. La realitat és que moltes altres novel·les podrien
ser d’aventures; les històriques, moltes de les biogràfiques, les de viatges.
Jo valore molt aquesta modalitat narrativa, molta gent ha iniciat la seua relació
amb la literatura amb aquesta mena de llibres; jo mateix vaig enganxar-me a
llegir de la mà de Verne o Salgari, en un temps i un ambient que no convidava a
llegir. Pel que fa a la meua obra, considere que la que més s’apropa a aquesta
definició és “LA FORJA DE LESSERA”. “LA CREU DE CABRERA” estaria més en la
línia etnohistòrica que dominava “NOVERINT UNIVERSI”. Per a mi, el que passa
sols és una excusa per treballar amb les conseqüències dels fets, amb les
sensacions que provoquen o els sentiments que desfermen els personatges o als
propis lectors.
La novel·la històrica comporta un
temps de documentació inevitable. El vius com un premi o com un càstig?
De cap manera ho considere un càstig. Jo em trobe molt còmode quan
investigue qualsevol tema històric; no debades és aquesta la meua especialitat.
De fet, faig aquest treball moltes vegades per superar els períodes neutres,
d’incerteses o dubtes, que té l’escriptor quan se li resisteix una determinada
escena o se li revolta algun dels personatges. Tampoc no és un premi, perquè no
és el resultat de la investigació el final que busque; sols és un pas necessari
per encetar el procés creatiu, que és el que realment em dona la satisfacció.
M’agrada també sortir per tal localitzar escenaris, sempre em trobe més a gust
treballant amb escenaris reals. De vegades, un lloc que has vist mil vegades,
el veus un dia amb mirada literària i trobes que ha estat creat per emmarcar un
fet concret. És com si l’hagueren fet, des del primer moment, per tu i
t’estigués esperant per què l’explotares literàriament.
Amb “La creu…” ha
guanyat l’Enric Valor; quina valoració en fa d’aquesta experiència?
Efectivament, l’ENRIC VALOR, és el premi de narrativa millor
dotat de tot el País Valencià. Però, per sobre de tot això, que no és poc, està
el fet de lligar el teu nom amb el del
gran mestre de Castalla; açò m’ha impressionat molt. Jo he tingut sort en açò
dels premis literaris, però no perd de vista que els premis són, en moltes
ocasions, una qüestió d’oportunitat; ser al lloc just i al moment adequat. Dit
açò, també vull dir que, quan te donen un premi, més encara si és de la
importància d’aquest o de l’ULISSES, refermes el teu camí. D’alguna manera
t’estan dient que ets capaç de fer el que fas i que, a més, ho fas bé. El més
important d’un premi literari és saber que un grup d’experts han trobat la teua
novel·la, no sols bona, sinó millor que qualsevol de les altres trenta o
quaranta que s’han presentat; has superat una primera selecció, un test de
qualitat exterior a tu mateix o al que et fan aquells que t’estimen. Desprès
està la incidència que té en les vendes el fet d’haver estat premiat; la gent
s’ho pren com una mena de garantia i l’editor afina molt més a l’hora de
promocionar. Resumint, guanyes el respecte de la gent, però has de seguir
treballant en altra cosa per poder continuar escrivint, la qual cosa, si bé ho
mires, et dona plena llibertat per escriure allò que en cada moment et demane
el cos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada